03.09.2009

Så er høsten kommet ...

(English readers must complain, otherwise I am too lazy to tranlate)


Denne bloggen er sørgelig forsømt i det siste. Det er ikke så lett å skrive en blogg om seiling når jeg ikke har noen båt å seile i. Men det blir vel snart ei råd.

I mellomtiden forbereder jeg meg til prøve for lisens til radioamatør. Planen er å hå opp til lisensprøven sånn ca. 15. oktober. Dette fordi vi nå er tre stykker som samarbeider om forberedelsene og den ene av oss skal reise til Amerika for å hente en båt som er kjøpt der på den tiden.

Som en del av forberedelsene har jeg kjøpt meg inn utstyr. Jeg har nå fått skaffet meg det viktigste. En transceiver (IC M710) og en manuell tuner (MJF 949E). De har jeg fått rimelig gjennom diverse andre brukere på nettsider for båtfolk/radioamatører.

Det mest spennnede delen av disse kjøpene er å følge pakken via pakkesporing. Jeg må si det er en formidabel skuffelse. Jeg hadde nok forventet at pakken skulle fortelle hver eneste stasjon på togreisen den passerte, men det er ikke sånn det fungerer. Først så ligger pakken på det postkontoret den ble innlevert sånn ca. 2 døgn (eller mer). Dvs. enten så gjør den det eller så spaserer postbudet fra innleveringspostkontoret og hjem til meg. Det tar i hvert fall mer enn en uke for å flytte pakken fra innleveringsstedet til utleveringsstedet.

Det mest spennende ved å bli radioamatør er på trenge inn i antenne magien. det gjelder særlig radioamatører som også er båtfolk. For i en båt så kan man ikke bygge all verdens antenner på taket, man må som regel nøye seg med et isolert akterstag. Men for at det akterstaget skal virke som antenne så må man ha noe annet mystisk som heter jordplan. Det kan man ikke uten videre kjøpe i jordplanbutikken.

Følg med videre på ferden, så skal jeg etterhvert fortelle om mine studier i jordplan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar