04.09.2009

Det må være en grunn ...

... til at sirenene på uttrykningskjøretøyer er på omtrent samme lydfrekvens som kvinnestemnmer når de spør: "Hva er det du driver med?". Mange av mine tidligste barndomsminner handler om at jeg satt i dyp konsentrasjon og forsøkte å finne ut hvordan verden hang sammen i ulike lovmessigheter, da en konstrasjonssplintrende kvinnestemme skar inn i min bevissthet med dette spørsmålet.

Det samme skjedde her forleden, jeg ble brutalt rykket ut av min konsentrasjon med utropet: "Hva i all verden er det du driver med egentlig?". På akkurat den frekvensen, den som ingen form for akutt eller midlertidig døvhet kan stenge ute. Den som politibilen bruker når den skal inn i et kryss for fulle sirener.

Det tar som kjent noen mikrosenkunder å omstille fra å være inne i en aktivitet til å stille seg utenfor den og gi et eller annet navn TIl samme aktivitet. "Det jeg driver med", sa jeg for å vinne tid, "det jeg driver med er ganske enkelt forvaltning av pensjonerte skuteløse skipperes rettigheter". "... som altså ikke har noen plass i valgkampen, men kun skjer på en PC-skjerm?", ville sirenestemmen vite.

Jeg vet veldig godt når jeg har pådratt meg en pedagogisk utfordring. De fleste pedagogiske utfordringer jeg møter i hverdagen, som består i å f. eks. forklare hvorfor skyvedører ikke står av seg selv på en takterasse. De kan jeg som regel parere med å innvende f. eks.: "Vi kan ikke henge en krok i himmelen eller skru noe fast i den".

For å gjenerobre initiativet var jeg hurtig ute med parolen om pensjonerte skuteløse skipperes rettigheter: "Det er å seile regatta online på": http://www.sailonline.org . "Spille dataspill på internett", utbrøt hun vantro. Jeg trodde pensjonerte skuteløse skipperes første anliggende var hurtigere skifting av reservedeler?" En kommentar til min slitasjegiktbrudne hofte som trenger en aldri så liten revisjon. Men den tacklet jeg fint: "Der kan du se", understreket jeg og fortsatte, noen har satt ut et ondsinnet rykte om at menn kun kan tenke på én ting om gangen. Det er ikke riktig, jeg kan både vente på ny hofte og spille dataspill på internett, SAMTIDIG.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar