18.05.2009

Tapenade

This would not have been my blog if it did not sooner or later be about food. Today I was particularly lazy, which I often am if the weather is so bad or wet that I do not bother going out. But I lacked something to put on bread. Moreover, I have decided that I will now be able to keep the weight I've finally come down to, namely 86 kg, That is, two kilograms less than my weight as I left the military service. I also need a breadspread that does not require butter. The solution was homemade tapenade:


First, I made approx. 3 dl homemade mayonnaise. It consists of 250 ml oil, 1 / 2 teaspoon turmeric, 1 teaspoon mustard powder, 1 / 2 lime, 1 pinch salt (saldon) 1 egg. That is, the whole egg. Because when I use a hand-blender it whips up this mixture to a fine mayonnaise within a few seconds. But since I also use the white of the egg I need the little turmeric that the mayonnaise does not look too pale. Mustard powder, because mustard often contains sugar that may make the mayonnaise split.

In the majonnais I then had 8 pieces of garlic and 16 kalamates (stones taken out) after having chopped them with the hand mixer. Lovely


Dette ville jo ikke ha vært min blogg om den ikke på et tidspunkt inneholdt noe om mat. Idag var jeg særlig doven, noe jeg fort blir dersom været er sånn at jeg ikke gidder gå ut. Men jeg manglet noe å ha på brødet. Dessuten så har jeg bestemt meg for at jeg nå skal klare å holde den vekten jeg omsider har kommet ned i, nemlig 86 kilo, altså to kilo er enn dimmevekta. Dermed så trenger jeg også et pålegg som ikke krever smør. Løsningen ble hjemmelaget tapenade:

Først lagde jeg ca. 3 dl hjemmelaget majones. Den består av 250 ml olje, 1/2 teskje gurkemeie, 1 teskje sennepspulver, 1/2 lime, 1 klype salt (saldon) 1 egg. Altså hele egget. Fordi når jeg bruker en stavmikser så pisker den opp dennen blandingen til en fin og fast majones på noen få sekunder. Men siden jeg også bruker eggehvite trenger den litt grukemeie får ikke bli for blek. Sennespulver fordi ferdig sennep ofte inneholder sukker som får majonesen til å skille seg.

I majonesen hadde jeg så 8 fed hvitløk og 16 kalamates etter å ha finhakket dem med stavmikseren. Nydelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar