19.05.2009

Case closed. (Dommen er faldt)

Finally I got a clarification. Not the one I would prefer to get, but it is at least a clarification. I have arthritis in the right hip and must operate in a new hip joint. The good news is that after the operation I shall be feeling well again, and even better than I have been in recent years.

For it did really hurt. Especially during the last sailing where I sometimes had to stand at the helm many consecutive hours. Especially the last night, night to 1. December, where I had to stand at at the helm in very many hours, because I had the engine failure and had to save power, by steering manually instead of using the autopilot.

Now I am looking forward to get the operation, that is, I am looking forward to get a new hip joint, so I will be able to walk normally, yes, maybe even run. It is a long time since I've done that. But maybe I am most looking forward to stop eating pain relieving medicine. I cannot understand how someone would eat any substance like that (morphine derivative) voluntarily. I can simply feel that the brain becomes like porridge when eating these pills. Who in the world will voluntarily have porridge for brains?


Endelig fikk jeg en avklaring. Ikke den jeg helst ville ha, men det er i hvert fall en avklaring. Jeg har fått slitasjegikt i den høyre hoften og må operere inn en ny hofte. Den gode nyheten er at jeg etter sigende skal bli helt bra igjen, ja til og med bedre enn jeg har vært de siste årene.

For det har vært vondt. Særlig under det siste seilaset hvor jeg noen ganger måtte stå til rors mange timer sammenhengende. Spesielt den siste natten, natt til 1. desember, hvor jeg måtte stå til rors i svært mange timer, fordi jeg jo hadde motorstopp og måtte spare på strømmen, ved å styre manuelt i stedet for å bruke autopiloten.

Nå bare gleder jeg meg operasjonen, dvs. jeg gleder meg til å få et nytt hofteledd, sånn at jeg vil kunne gå normalt, ja kanskje til og med løpe. Det er det lenge siden jeg har gjort. Men kankje jeg mest gleder meg til at jeg kan slutte med å spise smertestillende. Jeg fatter ikke at noen vil spise sånt stoff (morfinderivat) frivillig. Jeg kan rett og slett merke at hjernen blir til grøt av sånne piller. Hvem i all verden vil frivillig ha grøt i hjernen?

2 kommentarer:

  1. Da ka du trøste deg med at det er 4 leddproteser som de har MEGET gode resultater med.
    Lår, kne, skulder og albue.
    I den rekkefølgen.

    Dette fikk jeg greie på av en ortoped på Fredrikstad Sykhus forrige fredag.Var inne for sjekk av den ødlagte anklen og leggen.
    Der har de IKKE gode proteser pr i dag.

    Jeg fikk 3 valg.
    1. ikke gjøre noe. Spise smertestillende.
    2. Stive av hele anklen.
    3. Protese (nett ledd)

    Alternativ 2 gjør man kun i nødsfall, fordi hele anklen da blir stiv, og det blir stor problemer med å gå.
    Alternativ 3 er heller ikke å anbefale fordi ankelproteser ikke er gode nok enda.

    Så jeg sitter igjen med alternativ 1, minus siste del.
    Smertestillende spiser jeg ikke. Annet enn i helt spesielle tilfeller.
    Og dette er ikke et slikt.
    I hvert fall ikke på det nåværende tidspunkt.

    Så da kan jeg bare ønske deg lykke til, når du kommer inn. For jeg regner med at du har valgt å ta i mot dette tilbudet.
    Vi har vel samme synspunkt på smertestillende ser det ut til.

    SvarSlett
  2. Har ikke fått noe tilbud ennå, bare en diagnose og en henvisning. Regner med at tilbud kommer etter hvert.

    SvarSlett